Kanikosen
Година: 2009
Жанр: драма
Режисьор: Хироюки Танака (SABU)
Новела: Такиджи Кобаяши (1929г.)
Актьорски състав: Рюхей Матсуда, Хидетоши Нишиджима, Кенго Кора, Хирофуми Араи, Токио Емото
Лентата е показана на Международните кинофестивали в Ню Йорк, Пусан, Хонг Конг и БерлинIMDB - http://www.imdb.com/title/tt1323930РезюмеДействието се развива в началота на 20 век, на борда на японския кораб Каникосен, оборудван като консервна фабрика. На този огромнен плавателен съд работниците са принудени да се трудят при жалки условия, получавайки минимална работна заплата. Някои от тях дори умират, вследствие на недохранването и жестокото отношение на надзирателя Асакава (Хидетоши Нишиджима), който не ги третира като човешки същества и допълнително усложнява ситуацията им.
В мизерната обстановка на лишенията и болката се раждат дискусии за раят и адът, изплуват светли мечти, появява се надежди за бягство. Те стават още по-осезаеми, когато двама от изгнаниците откриват нов свят с неограничени възможности. Реалната утопия, която изплува пред очите на работниците, е достатъчна, за да ги подтикне към истински действия.
Човекът е същество, което може да изтърпи много страдания и да си мисли, че съществуването му никога няма да се промени, докато не види, че някъде навън има и друга алтернатива.
Бунтът на работническата класа срещу богатите експлоататори не е нещо ново и филмирането му, може би, нямаше да има такъв заряд, ако с него не се беше заел Сабу. Той може да прави по една продукция на 5 години, но всяко негово заглавие е било оценявано по достойнство на международните кинофестивали. Настоящият филм е истинско вдъхновение, най-вече за младите хора по света.
Какво умее Сабу най-добре?
Светкавично да сменя гледната точка и да кара публиката да мисли и да чувства, да вижда нещата по коренно различен начин.
Чрез своята странна смесица от привлекателен патос, комедия и умерено количество абсурд, съчетани с ярки драматични моменти, режисьорът постига деликатен баланс в цялостната композиция на историята. И най-важното - той не оставя героите си без надежда.
Ако търсите смело предизвикателство, не само за ума, но и за душата, Каникосен е готов да ви го даде. Искрен и непродправен, филмът безспорно ще ви развълнува дълбоко.
Цветовият фон
Корабът е представен като мрачно, тъмно и влажно място, където не влиза и лъч светлина. Малкото картини (с изключение на кратките ретроспекции на спомените и мечтите на работниците) от външния свят са обвити в непрогледна мъгла. Това е адът.
Но дали хората на кораба са обречени да живеят в него, или могат да променят нещата? Отговорът на този въпрос не е никак лесен. Въпреки това, Сабу се опитва да ни каже, че не е нужно да чакаме следващия си живот, за да променим съдбата си. Можем да го направим веднага, тук и сега.
Адът и раят са вътре в нас
Философският поглед върху света е другата разглеждана тема в лентата.
Работниците мечтаят за по-добър живот, без лишения и болка. Техният рай е недостижим. За разлика от адът, в който се намират. В този аспект, будистките възгледи намират свое място в цялостната картина.
Любопитно:
* Режисьорът Со Ямамура снима своя версия на Каникосен през 1953г.
* Коникосен е адаптация на класическата новела на Такиджи Кобаяши от 1929г., която наскоро получи и комиксова версия. Романът бързо печели публиката след публикуването си и е пренесен на театрална сцена същата година.
Неговият автор се присъединява към японската комунистическа партия през 1931 г., заради което по-късно е арестуван и измъчван до смърт от полицията. Романът Каникосен е забранен в страната през 1930 и 1940г.
В следвоенна Япония годишните продажби на книгата никога не са надвишавали 5000 копия.
Днес ситуацията се променя: през 2008 г. са продадени повече от половин милион екземпляра. Книгата намира експлозивен отзвук, особено сред младите хора.
Оригиналният роман пресъздава бунта на работници, които въстават срещу подтисниците си. В него е въведена общата фигура на колективния герой. Това са безименните хора, които нямат индивидуалност. В новата екранизация Сабу има желание да промени тази идея.
В интервю по повод Каникосен, режисьорът обяснява, че е решил да направи някои промени, за да разграничи своята версия от новелата и от първата екранизация. Сабу обръща внимание личностите като дава имена на персонажите си и дори извежда водеща фигура сред работниците (образът, изпълняван от Рюхей Мацуда). Самият той казва, че в първоначалния сценарий, хората са били включени, не с имена, а с номера, но с времето се е решил на промяната.
* Сабу не застава често на режисьорския стол, но когато реши да го направи, винаги можем да очакваме най-доброто. С Каникосен той вече набра скорост и това лято дори успя да представи дорама от няколко епизода, с участието на Шиге от News.
* Nico Touches the Walls изпълняват завършващата песен в лентата
* Снимките на продукцията са правени в края на 2008г., в град Ашикага, преф. Точиги
* Най-вълнуваща сцена: Разкритието на героя на Кенго Кора за семейство Кимура
Link -
http://www.wsws.org/articles/2010/mar20 ... -m03.shtmlNICO Touches the Walls: Fuujin PV -
http://dox.bg/files/dw?a=6fec6a4114