Дата и час: Вто Фев 11, 2025 11:00 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]




 Страница 1 от 3 [ 34 мнения ]  Отиди на страница 1, 2, 3  Следваща
Кой тип организация предпочитате?
 Bottom-Up world design  41%  41%  [ 34 ]
 Top-down world design  59%  59%  [ 48 ]
Общо гласове : 82

Автор Съобщение
 Заглавие: Тип организация на Аниме-световете о.О
МнениеПубликувано на: Пон Сеп 25, 2006 1:52 am 
Аватар
 
 

Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 6:07 pm
Мнения: 1071
Въпроса е от двете категории: Какви анимета предпочитате? и дайте примери ;)
а обяснението на въпроса следва :)

тези концепции са най-валидни за фентъзи светове, но могат да се приложат и при фантастични...
общо взето навсякъде където действието не се развива в света в който живеем ;)

Bottom-Up World Design
- Светът се развива на база "Need to know" -> зрителя се запознава непосредствено с това, което се случва пред
очите му - около героя
- дизайнът може да се разгледа под формата на концентрични кръгове:
Изображение

плюсове:
- светът расте и се развива заедно с растежа и развитието на историята/героите
- тъй като светът се развива в зависимост от това къде се намират и къде отиват героите, не се хаби време за места,
където те няма да стъпят

минуси:
- авторът има по-малко контрол над света, защото при нужда трябва да го променя "в движение" -> така могат да се
получат несъответствия
- авторът няма да може да даде на зрителите си отговор на въпроси, възникнали по време на историята/действието
(по-скоро не, че няма да може, а ще го хванат "off guard") :)
- връзките между различните части от света може да са нереални/неестествени

Top-Down World Design
- накратко авторът започва от космологията и завършва с размера и формата на песъчинките по подметките на героя :lol:
- Всяка добавена част от света е логично свързана с останалото и обикновено е резултат от предварителни решения относно света

плюсове:
- авторът има пълен контрол над развитието на света (защото знае как функционира той)
- светът е логически пълен и няма несъответсвия
- рядко има въпрос/мистерия породена от действието, на което да не може да се отговори

минуси:
- процесът изисква много време
- ако резултатът не е продължителен, авторът рискува да е отделил време за неща, до които героят никога няма да стигне/изпита

дотук със сухите обяснения - накратко:
Bottom-Up -> светът започва със създаването на героя и се завърта около него :D
Top-Down -> светът започва от отговор на фундаментални въпроси от рода Мит срещу Реалност? Създаване, Защо,
Смърт, Физични закони, Магия, Псионикс и т.н. и чак последната стъпка е да се насели с герои, които да
взаимодействат вътре в него :)

като пример
за Bottom-Up -> Hale nochi Guu (герои+джунгла и град), Haibane Renmei (герои+град)
за Top-Down -> Juuni Kokki, One Piece

аз лично се радвам повече на Top-Down, защото предпочитам истории, които са обмислени и пълни :D

та идеята за постове не е да кажете кой тип организация мислите за по-правилен - защото според идеята
на анимето, едната може да свърши по-добра работа за конкретното аниме, а другата не и обратното (леле какво написах)
а по-скоро да обсъдим кои анимета каква организация ползват за света в който се развиват ;)

ПС. сорка ако е неясно, но е късничко вече - ако има въпроси -> Стреляйте :lol: ще отговарям ;)



_________________
GIDA owns U! Изображение
Изображение
Offline
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пон Сеп 25, 2006 9:35 am 
Аватар
 
 

Регистриран на: Пет Юни 30, 2006 4:07 pm
Мнения: 15322
Май ме кефят повече Bottom-Up World Design историите или някъкъв "смесен" модел. Това е така защото понякога е адски досадно да изслушаш ВСИЧКИ обяснения за света и чак тогава да почне историята. Друго си е малко по малко успоредно с действието да се разкрива и света, в което то се разкрива.
Класически пример за "смесен модел" е "Властелинът на пръстените". Първо Толкин накратко обяснява за Средната земя и за хобитите, а чак после по време на пътуването макло по малко се разкрива цялата космология.

El Hazard също почва така - първо накратко се споменава какво е El Hazard и изведнъж се озоваваме на Земята и започва историята на Макото и откачените му съученици и учители.

Друг интересен "смесен" вариант е историята в Berserk мангата - първите глави ни поставят директно в екшъна, а чак после авторът се връща към началото и започва историята на Гатс от самото му раждане.

Top-Down World Design - най-скучния пример на такъв модел, за който се сещам е комиксът Q-TECH. Интродукцията е толкова дълга, че в първата глава почти няма действие.
С този модел авторът рискува да отегчи зрителя/читателя и така да пропусне нещо важно от космологията.
Според мен Top-Down World Design е подходящ само за книги, но не и за комикси, анимации и филми...


Offline
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пон Сеп 25, 2006 10:02 am 
 
 

Регистриран на: Чет Мар 16, 2006 11:32 am
Мнения: 3837
Определено Top-Down ми харесват повече ;) Както и на повечето хора тук предполагам :lol:


Offline
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пон Сеп 25, 2006 4:02 pm 
Аватар
 
 

Регистриран на: Нед Дек 25, 2005 9:56 pm
Мнения: 2587
Еммм...до колкото разбрах от това което си написал и съответния пример (One Piece) ...казвам Top-Down
:)


Offline
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пон Сеп 25, 2006 7:20 pm 
Аватар
 
 

Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 6:07 pm
Мнения: 1071
ами Velush може би не си ме разбрал
тези концепции са за замислянето на света преди да почне самата история/действие (разбирай самото аниме/манга) - top down не значи,
че първите няколко епизода/чаптъра трябва да са пълни с обяснения за света и т.н., а че по-скоро светът се разкрива постепенно заедно с
историята, но е обмислен предварително и играе важна част от действието. например в One Piece още в началото се разказва колко
странен е Grand Line, но чак 100 епизода по-късно героите стигат до него, в течение на действието те (съответно и зрителя) научават
истории за далечни кътчета на света, без да се знае дали ще стигнат до тях или пък ако да - кога, докато при bottom-up всичко е
по-непосредствено - героите научават някаква легенда/история и в следващия момент отиват да я разгадавата да речем
за сметка на това пък bottom-up са по-неангажиращи анимета

а Lord of the Rings е най-явният пример за Top-Down World Design - за света в който се развива има легенди и митове, има история на света,
на боговете му, има раси с различен произход и собствена история, които са измислени и издадени в Силмарилион. при top down, светът
може и да не се разкрива изцяло пред зрителя (както в Juuni Kokki напр. има царства, които май не влизат в сериалчето, поне засега)

но идеята тук беше да давате примери, плс пробвайте се, защото искам да разбера за повече Top-Down анимета :lol:



_________________
GIDA owns U! Изображение
Изображение
Offline
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пон Сеп 25, 2006 9:50 pm 
Аватар
 
 

Регистриран на: Чет Апр 06, 2006 6:36 pm
Мнения: 157
Местоположение: София
Специално за фентъзи съм изцяло привърженик на top-down (Властелинът на пръстените, Колелото на времето, Светът на диска The Firestaff Series, etc.), защото позволява създаването на един много по-богат и цялостен модел на света, а това е изключително важно за жанра.

В аниметата повече ми харесват bottom - top, защото обикновено са по-сбити и икономични, историята привършва в рамките на 20-30 епизода, вместо да се удължава и разтегля изкуствено до 100 - 200. Мразя анимета-сапунки.

Фактически това, което при книгата го приемам за плюс - много страници, при анимето го смятам за минус (много епизоди). Въпрос на вкус, предполагам.


Последна промяна Bars на Пон Сеп 25, 2006 9:57 pm, променена общо 2 пъти


_________________
You have to be realistic about these things.
Logen Ninefingers
Offline
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пон Сеп 25, 2006 9:53 pm 
Аватар
Anime Sekai Kenkyuuin
Anime Sekai Kenkyuuin

Регистриран на: Нед Юли 17, 2005 4:40 pm
Мнения: 13547
Местоположение: Аниме Световете
YOoooooooooshi, kakimashou...

Гласувах за Top-down, естествено. Не само защото това включва анимета като One P, HxH, Pokemon, JuuniKokki, Saiunkoku, Tenchi, Dragon Ball~etc.
От обясненията на РА3YM, Top-down са си такива, в които има ясно изградени от автора светове и преспективата за разрастване на анимето в този същият свят.
А мен аниметата по принцип ме впечатляват със свойте светове. От там и тази титла(изследовател на аниме светове), която съм си сложил. Няма ли свят, аниметата стават неангажиращи, не ме ли ангажират аз не влизам в анимето, не вляза ли в анимето аз не го изживявам, не го ли изживявам го гледам само информативно като наблюдател(никога не би могло да ми влезе в Top аниметата ми тоест).

Най-големите 2 свята за сега са този на one piece и този на pokemon.
Света на HxH за съжаление, (ДАНО) би се разкрил в ОВА4(разбирайте в мангата се вижда мн ясно картата на света(която е разбъркан наш)).



_________________
Изображение
Изображение
わくわくMy AnimeS Topics List http://www.sayanmk.info ~ помислете и вие!
Offline
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пон Сеп 25, 2006 9:55 pm 
Аватар
 
 

Регистриран на: Съб Сеп 10, 2005 2:45 pm
Мнения: 445
Местоположение: Central City
опс вместо номер 2 гласувах за номер 1 :(



_________________
Animes-bg.com : the greatest on earth


Изображение
Offline
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Вто Сеп 26, 2006 9:50 am 
Аватар
 
 

Регистриран на: Пет Юни 30, 2006 4:07 pm
Мнения: 15322
PA3YM, говориш доста странни неща...от къде бихме могле да знаем КАК е замислено нясое заглавие, без да се познавами лично с автора му, примерно?

От твоите примери разбрах това (може би грешно) - единствения начин да различиш двата вида е, че в Bottom-Up няма никакви космологични описания.

Имам чувството, че нещо ти не си обяснил като хората...от твоите разсъждения излиза, че Bottom-Up моделът е неоформен и незавършен, а не би трябвало да е така. Би трабвало да са абсолютно равностойни, а авторът да е избрал един от тях в зависимост от нуждите на повествовавнието.


Offline
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Вто Сеп 26, 2006 6:29 pm 
Аватар
 
 

Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 6:07 pm
Мнения: 1071
velush написа:
PA3YM, говориш доста странни неща...

мдааа знам ... често ми го казват :D

а тъй като сме в положението на потребители и не познаваме авторите, можем да предполагаме - затова и темата е
в Дискусии - за да се обсъжда ;)

а разликата не са космологичните описания - разликата е, че в top-down света има ВСИЧКО, а в bottom-up има само това,
което е пряко свързано с историята (като в схемата с концетричните кръгове).
да си представим, че главния герой прави някаква магия, която няма да направи в друг епизод
при bottom-up се дава обяснение, което е измислица/майтап/etc. или не се обяснява изобщо (остава мистерия)
при top-down се дава обяснение, което е в синхрон с принципите на света/концепции вече използвани/концепции,
които тепърва ще се обясняват

така обаче е трудно да се теоретизира само, по-добрия вариант е да се дадат примери с конкретни анимета и да се види
защо е едното, а не другото
Fate/Stay night например аз си мисля, че е bottom-up (макар че може и да се лъжа :roll: )



_________________
GIDA owns U! Изображение
Изображение
Offline
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Вто Сеп 26, 2006 7:45 pm 
Аватар
 
 

Регистриран на: Чет Фев 02, 2006 2:04 pm
Мнения: 592
Местоположение: Чирпан
PA3YM написа:
Fate/Stay night например аз си мисля, че е bottom-up (макар че може и да се лъжа :roll: )

Да ти кажа честно, според мен се лъжеш. Киноко Насу си е създал цял свят, където се развиват действията на всичките му произведения, като между тях освен анимета има и игри, и романи(например Kara no Kyoukai и Notes са романи; F/sn и Tsukihime съществуват под формата и на аниме, и на игра). За да разбереш добре светът му, обаче е най-хубаво да си прочел романите и игрите му, защото в аниметата някои неща са орязани както обикновено се случва. То може би и заради това си си помислил, че F/sn е bottom-up :) .

Иначе аз гласувах за Top-Down модела. Просто най ми харесва когато даденото действие се развива в някакъв изграден свят, с неговите му мистерии, истории, легенди и т.н.т.
Разбира се има и много Bottom-Up анимета които ме кефят(май повечето комедии са такива примерно).



_________________
Изображение
Offline
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Сря Сеп 27, 2006 9:13 am 
Аватар
 
 

Регистриран на: Пет Юни 30, 2006 4:07 pm
Мнения: 15322
Хъммм...значи без предварително подготовка, само от гледане на дадено аниме не може да се каже дали то е top-down или bottom-up...

Според мен всеки автор преди да напише история, в главата си вече е сътворил някакъв свят в който тя се развива. Може в последствие да го промени, но историята не може да "виси във въдуха". Трябва и някъква основа. Което прави всички истории top-down, което пък не може да е истина.
Според мен тълкуванията на тези термини дадени тук, не са правилни или не са пълни.


Offline
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пет Фев 09, 2007 7:46 pm 
Аватар
 
 

Регистриран на: Съб Апр 29, 2006 3:39 am
Мнения: 691
Местоположение: EXILED
hi :)
така, хареса ми идеята за двата типа светове, обаче не съм сигурен че я схванах като хората.та several questions:
под World Design в случая се има предвид начина на построяване, или начина на представяне на световете? защото навсякъде, където действието не се развива в света в който живеем героите са поставени в свят, който е построен преди те да се появят в него (поне в главата на автора, i think). та дали света е една равнина, в която виждаме как се развива (криволичи) пътя на героя, или е представен като "пейзажа" от двете страни на въпросния път - само колкото да поддържа някво ниво на достоверност (като в РС игра)... честно казано, понеже не съм гледал нито един от примерите за bottom-up нещо не можах да си построя свястна картина в главата... и въпроса за "световете" нали няма строго пространстствени измерения...
зачи като се говори за космогония, a more elaborately built reality (the more complex, the more of a deviation from our world it appears to be...), с митологичен характер (и наличие на шизофренни наклонности у автора:)) тогава просто става въпрос за по-дълбок, или де да знам, по-сложно построен, по пълен свят... тва което искам да кажа е, че според мен основната разлика не е толкова в принципа на построяване на световете (защото и в двата случая те са "построени", т.е. - пълна или не, пак има картина...), а в дълбочината, или детайлността от една страна, и способите за представяне, които би трябвало да са пряко обвързани с конкртните характеристики на самото аниме...
мале, тва ся ако има някъв смисъл... :?

както и да е... да отговоря на въпроса - определно top-down, заради светоподреждащите функции, които си присвоява (e.g. The Matrix Reality...). definitely the one that holds a greater potential...
ok, that's it. sorry :)



_________________
Изображение
Offline
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пет Фев 09, 2007 9:58 pm 
Аватар
 
 

Регистриран на: Нед Яну 08, 2006 4:30 pm
Мнения: 908
Местоположение: Някъде, където се пресичат Сенките на Амбър и Хаос
top-down определено
обичам разни отклонения, в които се разправя за разцни подробности от света, които са още много далечни ... един вид оффтопици :lol:
ако един свят е достатъчно пълен и добре направен героите не са чак толкова важни ... но ако и те са добре направени става невероятно добро де :D



_________________
Изображение
Offline
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пет Фев 09, 2007 11:16 pm 
Аватар
 
 

Регистриран на: Чет Яну 05, 2006 7:16 pm
Мнения: 1343
Местоположение: Пловдив
Top-down, определено. Предпочитам света да е създаден предварително и постепенно да ни се разкрива, пък дори и никога да не видим някои места.

Според вас Code Geass top-down ли е, или bottom-up? На мен повече ми прилича на top-down.



_________________
ИзображениеИзображениеИзображение
Offline
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
 Страница 1 от 3 [ 34 мнения ]  Отиди на страница 1, 2, 3  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 37 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на: