|
Дата и час: Вто Мар 04, 2025 4:03 pm
|
Виж темите без отговор | Виж активните теми
 |
|
 |
|
Автор |
Съобщение |
|
Заглавие: Книгите-игри  Публикувано на: Пет Сеп 05, 2008 3:08 pm |
 |
Mephisto |
|
 |
Регистриран на: Съб Мар 11, 2006 1:01 am Мнения: 2112 Местоположение: Plovdiv, Bulgaria
|
Моя стара и малко позабравена страст от средата и края на 90-те години : Книгите-игри!
Първо да ви запозная с малко опознавателна информация от българската уикипедия :
Цитат: Книга-игра е книга, която е структурирана така, че читателят да може да взима решения относно развитието на историята в играта. С други думи чрез поредица от препратки и избори се променя развоя на събитията, като се получава вид "игра". В някои книги-игри се използват и зарове за определяне на изхода от някои ситуации.
Книги-игри се издават във всички възможни жанрове и стилове (от фантастика и фентъзи до уестърн и детски приказки). Книгите-игри изживяха своя бум в България в средата на 90-те години, но постепенно аудиторията загубва интерес към тях с популяризирането на компютърните игри.
Първата книга-игра на български език е на Любомир Николов - „Огнена пустиня“ на издателство „Еквус Арт“. След това Николов започва да пише под псевдонима Колин Уолъмбъри за издателство „Плеяда“. Първата му книга, издадена от „Плеяда“ - "Замъкът на таласъмите", остава емблематична, най-вече с приятните спомени. Навярно именно тя успява да привлече интереса на много малчугани. Интересно е, че жанрът "книга-игра" съвпадна точно с детсвото на едно поколение, набор 79-86 (приблизително), които и бяха най-заинтересовани.
Издават се и преводни книги-игри, едни от най-известните поредици от които са „Кървав меч“ и „Пътят на тигъра“.
Постепенно се появат и други български автори - Майкъл Майндкрайм/Стюърт Дарк, Робърт Блонд, Ейдриън Уейн, Джордж М. Джордж и др. Псевдонимите нарочно са английски, заради убеждението, че в онези ранни години англоезичните автори се продават по-добре от българите.
Постепенно се обособяват собствени стилове на писане и системи за игра - Колин Уолъмбъри, например се запомня с желанието си да даде максимално много информация на читателя в търсене на образователен ефект и залага предимно на литературата. Може би най-запомнящото се от него са фентъзи-трилогията "Реката от която никой не се завръща" и двете части за периода на Реконкиста в Испания. Майкъл Майндкрайм превръща в свой почерк изчерпателния и детайлен дневник и схемите за игра, съчетани с разнообразни теми. Съответно от него си струва да се отбележи тетралогията за Хлапето (под още един псевдоним - Стюърт Дарк), трилогията "Шангри", "За пари...и малко слава" и др. Третият най-предпочитан автор е Робърт Блонд, който откровено залага на литературното писане за сметка на дневниците - задължителна за четене е поредицата за монаха Валенс, която за съжаление така и не бе завършена, както и тази за Белегаст.
Постепенно авторите на книги-игри не само се обособиха, но и установиха враждебни отношения помежду си, в които се намесиха и техните издатели, като на моменти тонът бе откровено груб - за съжаление на всички почитатели на жанра.
Постепенно това, както и все по-добрите компютърни игри доведе до изчезването на добрите автори и книгите-игри от пазара, не без преди това силите да си пробват откровено слаби начинаещи автори, които съвсем обрекоха този кратък литературен поток.
Друго по-интересно е появата и на периодично списание за почитетелите: Мегаигри/Мегаигра, което излезе в около двадесетина броя на два пъти, опитът за комикс-игра, и др.
Един-два линка за разглеждане :
Списък с почти всички излезли книги-игри в България
[url=http://borislav.free.fr/mylib/label/Книга-игра]Книги-игри за четене онлайн[/url]
Горд притежател съм на лична колекция от книги-игри, списания "Мега" и няколко Мегастрата.
Предлагам в тази тема да обсъдим личните си впечатления от тази "епоха" и да разменим някои мисли и думи за това какво беше, стана и защо стана.
Може и да се стигне до книжна борса, знам ли.
_________________ One has to conquer nothing but himself.
|
|
|
|
 |
|
Заглавие:  Публикувано на: Пет Сеп 05, 2008 3:28 pm |
 |
Mephisto |
|
 |
Регистриран на: Съб Мар 11, 2006 1:01 am Мнения: 2112 Местоположение: Plovdiv, Bulgaria
|
Ей това е готино написано :
Цитат: Книгите-игри - култът на цяло едно поколение! източник: http://citadelata.com//автор: Дамян "Yann Gamgee" Христов ( yann@rpgbg.net) И така, има ли някой, който да не знае за какво става въпрос? Има ли някой, който не не е чувал за това чудо на литературата - жанра книги-игри? Ако има, тази малка статия е за него, а всички останали по-добре да си попрочетат отново "Кървав меч", за да не си губят времето с неща, които са известни на всички… Още ли сте тук? Страхотно, значи няма да си говоря сам! В следващите редове ще се опитам да ви разкажа малко по-подробно за кните-игри и тяхната история през годините. Ако все пак има някой, който още не е наясно с този род забавления, ще обясня, че в тези книги главите са разделени на епизоди и в края им всеки сам решаваш на къде да продължиш спрямо избора, който прави. Тъй като това е един вид мини Ролева Игра (Role Playing Game) и тук се пише дневник на героя и се хвърлят зарчета в някой по-сложни случаи. Има битки, магии, вълшебни предмети и някой от тези книги (например "Кървав меч", за който вече споменах) са много по-добри от повечето компютърни игри, които заливат пазара напоследък, но това е друга тема. И тъй, всичко започнало преди около 14 години, когато небеизвестният преводач на великолепната "Властелинът на пръстените" г-н Любомир Николов вървял из София и решил да се отбие в една антикварна книжарничка в безистена на пл. Славейков (която съществува и до днес!). Там той попаднал на една странна книга със заглавието "Леговището на драконите" на Джак Бренан, в която историята била разделена на епизоди и главният герой бил читателят. Тъй като тогава джобът му (на Любо!) бил прекалено плитък, той се поколебал дали да купи книгата, но в крайна сметка рискувал и това било началото на същинска одисея за цяло едно поколения млади хора. Любо се прибрал вкъщи и изиграл приключението (няколко пъти!) и се запалил. Решил и той да напише такава книга. Тъй като вече имал опит в писането на фантастични книги ("Съдът на поколенията", "Къртицата", "Червей под есенен вятър" са все негови книги!), решил да разкаже за едно пътуване във времето. И се родила "В лабиринта на времето" - първата българска книга- игра! Обаче… Обаче както винаги става в България, за да пробиеш с нещо ново се иска нещо повече от усилие и книгата не намерила издател. Любо не се отчаял и продължил да търси, а междувременно написал още две книги - и двете на фентъзи тематика - "Замъкът на таласъмите" и "Долината на изгубените сънища". Един ден на гости му дошла издателката на "Еквус Арт" Галина-Томова Станкева и видяла втората книга и решила да я издаде. Само че имала една забележка, заглавието било "прекалено дълго" и Любо я прекръстил на "Огнена пустиня". Почти по същото време, един месец по-късно от изд. "Плеяда" Петър Станимиров и Димитър Стоянов проявили интерес и решили да рискуват със "Замъкът на таласъмите". Това, което се случило след публикуването на тези две книги, го има само в приказките! Годината е 1992 и в България се родил жанрът книга-игра, а Колин Уолъмбъри (или псевдонима на Любо Николов) станал кръстник на хобито! "Замъкът на таласъмите" и "Огнена пустиня" (публикувана с истинското име на автора) се превръщат е тотални хитове и се разпродават светкавично на книжния пазар (след това, няколко години по-късно, тези две книги имат най-големи антикварни стойности!). Специално "Замъкът на таласъмите" се оказва толкова голям удар, че книгата излиза в няколко последователлни издания и се превъръща в мигновенна класика сред феновете. Но великите книги предстоят, така както и техните автори. След "Замъкът" от "Плеяда" пускат една американска поредица книги-игри ("Избери своето приключение") на Ричард Брайтфилд, а "Еквус" залага на Алан Шарп и "Барабанът на смъртта". Двете издателства бързо надушват златна мина и започват да се надпреварват да издават книги-игри. Излиза "В лабиринта на времето" на "Плеяда", а една от най-добрите поредици на "Пенгуин Букс" ("Пътят на тигъра") започва да се публикува от "Еквус Арт". Междувременно започва реклмана камапания по тогавашната Първа програма в "Телевизионен справочник" и култовото "Милион и едно желание", които показват в ефир най-популярните книги-игри. Всички ученици и повечето млади хора са тотално зарибени по жанра и купуват по една книга-игра всяка седмица! Идва зимата на 1992 година и от "Плеяда" залагат на новите автори. Появяват се Робърт Блонд & Ейдриън Уеин (псевдоними на Богдан Русев & Александър Султанов), които атакуват пазара фронтално с шеметната "Варварският бог" (и неговото продължение "Принцът на Алкирия"), чиито обем остава ненадминат - 777 епични епизода. Почти по същото време се появява и Агента от "Изпитанието" и "Златният оракул", а негов баща става Майкъл Майндкрайм или Димитър Славейков. Колин Уолмбъри също не спи и издава "Гората на демона" и "Нощта на върколака", които също се превръщат в хитове. Годината вече в 1993 - годината на книгите-игри! Машината е задвижена и книгите излизат една подир друга. Ново издателство атакува читателите - "Селекта" е с офис в Бурагс, но тяхната първа книга "Звездолетът скитник" на Стийв Джакъсн (да не се бърка със създателята на GURPS от Тексас!) се разпродава в огромен тираж в цялата страна (следват книги-игри на Иън Ливингстън от британската поредицата Fighting Fantasy). Също така се появяват и двама нови автори - Джорд М. Джордж (Георги Миндизов) и братът на Любо, Сим Николов. Техни са "Господарят на мрака" и "Прокълната земя", които се продават вече в тираж над 10 000 копия в цялата страна! Идва време за нещо повече и от "Плеяда" започват да издават списаие "МегаИгри", което се опитва да обхване всички фенове на жанра. Майкъл Майндкрайм написва първите книги-игри на спортна тема ("Демоните в NBA" и "Боговете на Футбола"). Втората книга се превърща в национален бестселър и става на 17 място в класацията за най-продавана книга на годината (пред нея е само Гришъм и няколко любовни романа!). Майкъл безспорно е най-четения автор и неговите книги са с най-висок тираж, макар заплащането му да е като на останалите. Едриън Уейн & Робърт Блонд издават космическата "Сонора" и се захващат с нещо наистина грандиозно - "Хрониките на отец Валенс", която обещават да се състои от 7 книги (досега са излязли само 4!). От "Еквус Арт" вече са издали първите три части на поредицата "Кървав меч", който поставя началото на Ролевите игри в България. В самия предговор на "Бойните ровове на Крарт (книга първа)" пише "Тази книга обединява най-доброто от книгите игри, Ролевите игри и игрите върху дъска". Много хора разбират, че на запад има нещо повече от обикновенните книги-игри, но до първия "Ендивал" има още време. Годината е 1994 и в "Плеяда" имат проблеми. Пепи Станимиров и Димо не могат да се спогодят за парите от книгите и Пепи се отцепва в ново издателство, което кръщава "Мега". "Мега" си поставя за цел да затрупа читателите с книги и започва да издава по няколко книги (към 4) на седмица! Ново издателство на хоризонта - "Астрала" залага на книги на Тим Дениълс (Колин) и Джордж. М. Джордж и започва да ги налага като "СуперИгри" и донякъде успешно. За "Мега" започва да пише една талантлива женица с мъжкото име Върджил Дриимънд (Елена Павлова). Книгите и са странни, забавни и шантави. От "Мега" започват да издават списание "Мега", в който за пръв път се публикува статия за Ролевите игри, писана от Колин Уолъмбъри. Появава се и "Първата Ролева игра в България" (както пише на корицата) - стратът "Командос" на Джордж М. Джордж, която изумява всички със сложността си и вариациите на действие. В нея за първи път могат да играят до 6 човека, всеки с отделен клас герой (Снайперист, Хакер, Бомбаджия и др.). Майкъл Майндкрайм отвръща на удара и създава "Т.О.Р.Н.А.Д.О." в "Мега" - екшън история за екип командоси, които защитават земята от расата на амазонките. Робърт Блонд и Еидриън Уейн също се разделят (за да се съберат отново преди няколко месеца!) и започват да пишат отделно. Блонд създава тактическата "Синът на пустинята" за "Плеяда", а Уеин - бойната "Майстори на меча" за "Мега". Списание "Мега" стига то фаталния брой 5 (до който беше стигнало и "Мегаигри" и фалира!) и временно спря да излиза. "Аполо-прес", което издаваше книги на TSR и Роуз Естес ("Endless adventure - Безброй приключения") и също спря да излиза (TSR е американската фирма, която издава ролевите книги по Dungeons & Dragons). "Хермес" се включи в играта и създаде "Колекция Майкъл Майндкрайм" ("Тайната на орките"), както и издаде няколко книги на Робърт Блонд ("Херкулес"). Плеяда започна да сдава багажа и книгите и намаляха. За сметка на това, "Мега" се върна (вече с подкрепата на Данчо Антов и изд. "Бард"!) и заля пазара с книги по калъп. Стратовете отново излязоха на мода ("Лорд и Магьосник" на Джордж и "Карамба" на Върджил. Междувремено започнаха да излизат стратове по филми и компютърни игри и това беше крахът на жанра (а Майкъл и Уейн заминаха в казарма!) - "Създател", "Пришълец", "Смъртоносна битка" (Джордж М. Джордж), "Батман", "Талисман" (Върджил Дриймънд). И тук компютърните игри и клубове (годината вече е 1998) тотално навлязоха в бита и живота на повечето от младите хора и в един момет те просто ПРЕСТАНАХА ДА ЧЕТАТ! И жанрът умря! Амин!
_________________ One has to conquer nothing but himself.
|
|
|
|
 |
|
Заглавие:  Публикувано на: Пет Сеп 05, 2008 4:43 pm |
 |
Wind_Falcon |
|
 |
Регистриран на: Съб Яну 20, 2007 2:32 am Мнения: 8640 Местоположение: The Megastructure
|
Ооо и аз бях доста зарибен по книгите игри.
Все още имам "Седемте дракона", "Номерът на Хю част 2" и "Бойците на Орм", а във приятели са ми "Немезис" (най-добрата книга-игра която съм играл), "Тайната на светещия Мъх" (много яка стил Индиана Джоунс), "Футболът - тактическа игра", "Замъкът на талъсъмите" (в тая игра го имаше Педя човек лакет брада и пускаше най-силното оръжие в играта - една торба), "Рубинено сърце", "Кървав меч" и още доста които вече съм забравил. Наистина са голяма зарибявка, трябва да си ги намера и да ги преиграя
П.П. Сега като видях линка виждам че има още няколко които съм пропуснал да напиша - "Изгубени край Амазонка", "Майсторът на Таекуондо", "Олтарът на тъгата" (може би най-скучната книга-игра правена някога), "Нещо някакво такова", "Тигрово око", и не съм много сигурен за "Вълшебната тетива"...Какви времена бяха...
_________________
|
|
|
|
 |
|
Заглавие:  Публикувано на: Пет Сеп 05, 2008 7:53 pm |
 |
Wanderer |
|
 |
Регистриран на: Нед Апр 02, 2006 3:28 pm Мнения: 1729 Местоположение: Sector 404
|
Много ги четох като малък. Толкова им се радвах. Любимия ми писател беше Майкъл Майндкрайм. Книгите му ми бяха най-интересни. Най-готино ми беше като видя в книгата огромен и сложен дневник xD
Също така много ми допадаха разните стратове (или както се наричаха), където бяха с карти, фигурки, многостенни зарове, въобще.. готина работа ^^
Но когато попаднах на тези книги ми беше много трудно да се сдобивам с различни заглавия. Познавах малко хора, които имаха.
От отдавна си търсех място където да има качени такива ^^
_________________

|
|
|
|
 |
|
Заглавие:  Публикувано на: Пет Сеп 05, 2008 9:44 pm |
Beleg Kutalion |
|
 |
Регистриран на: Вто Мар 07, 2006 10:40 pm Мнения: 1077
|
Навлизате в твърде мътни води момчета и момичета с тея книги- игри. По- добре да си останат в миналото... не защото не ги харесвах, а поради други причини, които не е хубаво да се разгласяват. Твърде голямо мазало стана покрай тях, защото някои хора искаха да се реализират.
Инак... първата книга- игра в България не е на Колин, а имаше преводи на няколко книжки преди това. Той обаче беше първия български автор, който поведе една "орда" автори след себе си, които не ме оставяха да спя по цели нощи докато не превъртя книжката честно.
|
|
|
|
 |
|
|
 |
|
 |
|
Вие не можете да пускате нови теми Вие не можете да отговаряте на теми Вие не можете да променяте собственото си мнение Вие не можете да изтривате собствените си мнения
|
|