AnimeS-bg.com
http://forum.animes-bg.com/

Аниме Индустрията – Заплати и Начин на Живот
http://forum.animes-bg.com/viewtopic.php?f=22&t=8144
Страница 1 от 2

Автор:  Morri D'in [ Сря Юни 28, 2006 3:48 pm ]
Заглавие:  Аниме Индустрията – Заплати и Начин на Живот

Аниме Индустрията – Заплати и Начин на Живот

Следващата статия съм я сглобил/написал от няколко съществуващи такива от ANN, AnimeSuki и някои други места, които са ми скрития коз за чепрене на информация, тъй че няма да ги кажа :P Иначе всичко, което съм написал по-долу е достоверно естествено. Където има дебели скобички ( ), значи аз съм писал собствени пояснения... Не съм проверявал за грешки, щот ме мързи, извинявам се предварително :)
_____________________________________________________________

Daily Yomiuri са пуснали анкета, която акцентира върху заплатите на японските аниматори.
Само 83 аниматора са отговорили на анкетата.
Работейки средно по 10.2 часа на ден, 49.5 % от тях са казали, че смятат, че заплатите им са недостатъчни сравнени с работата, която вършат
65% oт аниматорите печелят под 3 милиона йени годишно (под 250,000 йени месечно; около $25,000 максимум годишно. Това ако ви изглежда много, не е – в Токио (може би най-скъпият град в света) с 300,000 йени месечно понякога трудно се свързват двата края. Само за сравнение, най-евтиният наем за една стая е 70,000 йени)
Аниматорите, които отговарят за сторибоард-а (правят скици как ще протича анимацията), получават дори по-малко. На тях често им се плаща н кадър, печелейки средно по 187 йени на един кадър. 73.8% от тях печелят по-малко от 1 милион йени годишно (което пък въобще не стига дори да се усмихнеш).
Сравнено със САЩ, там на аниматорите средната заплата е 55,000$ годишно, а средната годишна заплата на начинаещ аниматор е около 31,000$. (Един зъболекар в САЩ печели около 70,000$ долара годишно... :D)
_____________________________________________________________

Мнението на един японец (отаку, с псевдоним kj1980) за аниматорите в Япония:
„Аниматорите (gengaka) тук са считани за най-ниското стъпало на обществото – хора, които работят близо по 20+ часа на ден и трябва да спят в техните офиси; на тях се плаща по-малко от хора, които продават бургери в McDonald’s, и не виждат нито йена от печалбите от продажбите. Те сигурно биха били по-добре ако бяха безработни и получаваха социални помощи от държавата.
Естествено има разлика между аниматорите, което се потят и мъчат докато рисуват за жалки заплати и директора на продукцията, с която жъне печалбите.
В аниме индустрията основните honcho (главен писател, директор, дизайнер на героите и т.н.) са тези, които дават идеите за дадена продукция. Те са тези, които правят сделки със спонсори и TV студия. Следователно, те печелят основния процент от печалбите. Затова хора като Акохори Сатору (писател на много успешни анимета и игри) си поръчва бутилки вино за 5000 и повече долара, докато работещите като роби аниматори получават смешни заплати, с които не могат да си платят тока и наема и биват изхвърляни от апартаментите си...
Така работи аниме индустрията в Япония – принизяваш се с боклучлива работа, но ако си упорит може да имаш шанс и да станеш директор на анимацията. И докато стане това, може да правиш връзки по пътя си към директор/писател. И ако твоята продукция стане популярна – воала, вече си един от хората, които могат да се смеят на нормалните работници, които някога са гледали на теб с презрение. Естествено шанса за това е нулев.”
_____________________________________________________________



*********************************************************************************************************


The Hard Realities of Make-Believe
В аниме индустрията, работата е много, а заплатите малки. Но за много японци, това все пак е мечтана професия.
Колин Джойс
(жалък превод – Morridin; btw, ние си знаем какво е аниме и неговото влияние и съм пропуснал тези части от статията.)

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Токио? В най-скъпия град на света началната заплата за един аниматор може да е под $500 на месец, но да станеш илюстратор в прочутата японска аниме индустрия си остава мечтата на хиляди млади японци.
Натъпкани в малки студия, които се намират основно в два малки квартала на западно Токио, младите илюстратори се навеждат над бюра. Te произвеждат страница след страница рисунки, които евентуално ще бъдат направени на анимации, които ще бъдат излъчвани в Япония и почти със сигурност – в останалите части на света.

Въпреки огромната популярност на индустрията и растящата международна известност, дори големите студия плащат на новобранците между $1,200 и $1,800 на месец (около $17,000 долара годишно, значи до 2 милиона йени – пак казвам това за Япония и по-скоро Токио са нищо пари, там с толкова ще ядеш само полуготов рамен и ще живееш в стая метър на метър). Съответно в японските офиси заплатите са двойно по-големи, а „нормалните” работници имат и допълнителни бонуси като безплатни карти за пътуване. Дори наетите продавачи в магазини печелят повече от аниматорите.

Масару Муто, 20-годишен студен, е един от тези, които са готови да получават лошо заплащане за да бъдат част от индустрията. Той ще започне да работи в токийско телевизионно студио занимаващо се с анимация този месец.
- Разбира се че моите родители биха предпочели да си намеря нормална работа, но исках да рисувам още от детството си и моето увлечение по анимирани филми ставаше все по-голямо и голямо докато бях в училище, - споделя той. - Реших, че каквото и да стане, ще се пробвам в тази професия.”
Като много аниме фенове, Муто е почитател на директора Миязаки, който е създал признати филми като „Spirited Away” и „Mononoke Hime”
- За да стане толкова велик, Миязаки е трябвало да работи усилено, - казва Муто, - така че трябва да се боря и да се мъча дори повече от него, за да стана известен.

Но много от младите ентусиасти скоро биват разочаровани от дългите часове работа и недостатъчните заплати. Йошитаке Огата от Аниме Профсъюза, който представя независими илюстратори, казва:
- Независимо колко талантлива са, когато навлизат в индустрията, реалността показва, че те не могат да се издържат само с тази работа. Има аниматори с над 10 години опит, а печелят по-малко от &20,000 годишно. Накрая, те се отказват.

Неформалните проучвания на профсъюза показват, че 10% от аниматорите нямат здравно осигуряване и една четвърт от тях не са се включили в държавната пенсионна програма, въпреки че е задължителна.

Основният фактор, който допринася за ниските заплати, е евтината работна ръка в източна Азия. Японските компании в днешно време разчитат на илюстратори от Южна Корея, Филипините и Китай за много от рутинната работа. Иронично, наред с популяризирането на японското аниме, то става все по-малко японско...

Nippon Engineering College в Токио е един от няколкото високо технологични институти в Япония, които обучават млади аниматори, включително и Муто. Училището привлича талантливи студенти, които прекарват две години в обучение как да създават аниме и компютърни игри. Повечето завършили отиват да работят в индустрията.

Но учителите акцентират на това, че таланта не е достатъчен.
- Разбира се, учениците трябва да имат силни наблюдателни способности и да са добри художници, но те също трябва да имат страст, – казва учителя Масатака Калаи. – За да се задържиш, трябва не само да харесваш да рисуваш, а да го обичаш дълбоко.
Калаи е работил осем години в едно от най-известните японски студия. Преди крайните срокове, той почти не е напускал студиото седмици наред и е спал под бюрото си. Навсякъде е прието аниматорите да работят по 12 часа на ден и повече, включително събота и неделя.

30 минутна анимация изисква средно 3,5000 страници рисунки. Новите илюстратори обикновено рисуват движенията между основните кадри, рисувани от тези с по-дълъг стаж, талант и опит.

Въпреки многото работа, Калаи има щастливи спомени от дните му като илюстратор.
- Няма съмнение, че работата е тежка, но когато видиш завършения проект и той изглежда добре, това е истинското щастие – казва той. – В личен план, почувствах се щастлив, когато едно малко момиче от моя квартал, каза че и е харесал сериал, върху който съм работил.

Много аниматори казват, че искат да дадат на децата същата радост, която те са изпитвали докато са гледали анимации като „Дораемон.”
Много в индустрията смятат, че кризата в аниме продукциите лежи не в наемането на талантливи хора, а в задържането им.

- Всички известни директори, включително и Миязаки са развили своите умения, работейки по анимета за телевизията. Но сега индустрията не създава аниматори с таланта да творят нови герои или опитни ръце да рисуват важни основни кадри, - казва Огата. – Условията са толкова лоши, че новото поколение сигурно няма да се справи.




************************************************************************************************



Тук предлагам малко по-подробна информация и за озвучителите на аниметата. Голяма част от текста аз съм го бая интерпретирал, тъй че да пояснявам кое е моя мисъл и кое не ще стане твъде претрупано...

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Положението при сеютата (seiyuu) е подобно. (сею – озвучител в аниме индустрията)
Те получават по 2,000 – 3,000 йени на епизод. Това означава, че дори да имат една реплика или хиляда реплики, те пак получават същата сума. Почти всяко сею е свързано с агенция и получава споменатата горе сума. Когато обаче сеютата станат достатъчно известно д започне собствена агенция, те сами са си шефове и се пазарят за цената си.
Добър пример за това колко малко плащат на сеютата е личният сайт на ЮриК – тя е нямала достатъчно пари да плати сметката си за ток и е било спрято електричеството и прочее...

С други думи, за да могат да живеят като сеюта, озвучителите трябва да посещават колкото се може повече прослушвания, за да могат да бъдат избрани да участват в почти всеки епизод на поне две, три заглавия на сезон.

При певците ситуацията е различна – те получават доходи от продажба на дискове. Разликата между сею, което пее в началната песен на някое аниме и професионален певец, е в това, че сеютата рядко виждат дори йена от печалбите на саундтрака/сингъла, etc., докато певците жънат големи печалби. Едно сею взима почти нищо, когато изпълнява дадена песен. Договора е между агенцията, която е наела сеюто и звукозаписната компания и сеюто не участва директно в него. Освен това основния процент отива при хората, които пишат текстовете и правят музиката – не певеца. Ако се вгледате внимателно в кредитите, пише следното:
Текст от:
Музика от:
Изпята от:
Текстовете на песните получават процент, защото те биват ползвани в машини за караоке и други. Същото важи за оригиналната музика. Певецът? Той/тя пее написаната песен по дадената музика. Според хората в бранша в Япония на теория всеки може да бъде изпълнител ако има хубав глас.
Процеса е следният: Агенцията се обажда на сеюто да пее. Текста и музиката вече са направени от звукозаписната компания. Тя/той правят изпълнението. Плащат и/му малко пари за тази работа. Песента става мигновено хит за отакутата. Пример: песента Hare Hare Yuukai става пета в Орикон. Какво печели сеютата, които озвучават Микуру, Харухи и Юки от това? Нищо.

И какво ако озвучителя почне да протестира? Тук мисля, че е ясно и без да пояснявам: „Прав ти път. Напускай! знаеш ли колко други се натискат за мястото ти...?”

Тогава как изкарват пари тези хора?
„На светло” сеютата озвучават колкото се може повече роли и горе долу се оправят. „На тъмно” те използват псевдоними и предлагат своите гласове за еро-игри и еро-анимета (хентай). За жалост повечето озвучители се занимават основно с такива роли. По принцип, плащането за такива заглавия също е ниско, но пак е по-добро от повечето предложения. Не само скапани озвучители се занимават с еро-индустрията. Всъщност много от известните сеюта са принудени да озвучават неща като “Nightshift Nurses”...

Защо трябва да използват псевдоними като участват в еро-игри и прочее?
Защото озвучителите трябва да се харесат на спонсорите, директорите и прочее. Примерно, полулярно сею участва в известно детско шоу, което е давано по националната телевизия. Няколко дена след премиерата, се разбира, че даденото сею е участвало в еротична игра без да си прикрива името. Тя автоматично загубва работата си. Защо? – Заради родителите, които пищят: „мислете за децата, как може да позволите на такъв човек да озвучава шоу за деца!”
Много известен пример: Миямура Юко (Асука от Евангелион) спечели огромна популярност след като анимето става хит. Обаче, когато таблоидите показват, че тя е участвала в порно продукция преди години (когато е нямала пари и е трябвало да живее все някак си), пресата я смазма „как не те е срам да озвучаваш детско шоу* след като си участвала в порно?” Заради огромния скандал, Миямура не може да си намери работа с месеци...
*друг е въпроса, че Евангелион не е за деца, но на масите това не им пука, а е важна сензацията.

Кои сеюта печелят наистина пари?
Истинските ветерани. Не, не дори и хора като Хаяшибара Мегуми (Аянами Рей (Евангелион), Фей Валентайн (Каубой Бибоп) и други). Става дума за хора, които са озвучавали Дораемон, хора, които са озвучавали детските предавания през 70те и 80те. В общи линии – легенди, които дори популярните сеюта в момента, считат за недосегаеми. Но дори на такива легенди не им плащат чак толкова много - между 10 и 50,000 йени на епизод.

Сериозно, аниме индустрията не е само шаренко и весело прекарване. Тя е като всяка друга индустрия, която забавлява. Зад фасадата от сладки усмивки и moe~гласове има толкова много задкулисни игри, унижение и простотии, че не ми се иска, чак толкова да разбивам розовите представи на множеството. Това също е индустрия изпълнена с пари, секс, власт и тъмни сделки.

Автор:  NIerti [ Сря Юни 28, 2006 5:55 pm ]
Заглавие:  Аниме Индустрията – Заплати и Начин на Животе

егати кучешкия живот дето го имат тия аниматори направо не им блазям :(

Автор:  Morri D'in [ Сря Юни 28, 2006 6:47 pm ]
Заглавие: 

Аха, така си е ^ После като някой почне да мрънка кога ще излезе новия епизод и прочее глупости се замислете малко и го скастрете :wink:
Сложих и инфо за сеютата. Лошо ми стана да превеждам, събирам информация... стига толкова за днес... мога да слагам и още мноого, но ми се гади...
Btw/офтопик абе интересувате ли се от подобна информация? Намерих страшно подробно инфо за още една статия за онтошението на японците към отакутата и аниметата и въобще не е това, което очаквате :twisted:
Но е мнооого работа и ще го сложа/преведа/компилирам само ако има интерес...

Автор:  Mephisto [ Сря Юни 28, 2006 6:55 pm ]
Заглавие: 

Браво,статиите са интересни.Потруди се и покажи другите,ако искаш.На мен лично ще ми е интересно да ги видя. :wink:

Автор:  Vegeta [ Сря Юни 28, 2006 7:34 pm ]
Заглавие: 

Така им се пада майка им де*а грозна филърджийска!!! :evil:
А и изобщо не ме грее на кво дерегже са,се едно в Блгария живееме по-добре,ама сме тръгнали да гледаме другите!

Автор:  mizu-chan [ Сря Юни 28, 2006 7:36 pm ]
Заглавие: 

Morridin написа:
Btw/офтопик абе интересувате ли се от подобна информация? Намерих страшно подробно инфо за още една статия за онтошението на японците към отакутата и аниметата и въобще не е това, което очаквате :twisted:
Но е мнооого работа и ще го сложа/преведа/компилирам само ако има интерес...

Ми аз си нямам работа а това е интересно, нямам нищо против да ги преведа ако те мързи. Всъщност доста добре описва японската реалност. Определено ми се чете още.

Автор:  Mantzikert [ Сря Юни 28, 2006 8:06 pm ]
Заглавие: 

Vegeta написа:
Така им се пада майка им де*а грозна филърджийска!!! :evil:
А и изобщо не ме грее на кво дерегже са,се едно в Блгария живееме по-добре,ама сме тръгнали да гледаме другите!


За Такива коментари аниме да не висиш пред живота си.



Иначе е тъжно че зад цялата бляскава фасада на тази индустрия цари такава мизерия!!!

Автор:  Morri D'in [ Сря Юни 28, 2006 8:24 pm ]
Заглавие: 

Vegeta, това Наруто, Блийч и студио Пиерот (тия мухти са отговорни за двете продукции) въобще не са показателни за цялата индустрия!
За две шоута и филърите им да плюваш на кажи речи доброволния къртовски труд на хора, които ги движи напред само страстта им да направят нещо хубаво за другите, е меко казано гадно.
Иначе кажи ми за филър епизоди във FMA, а? Първо, ще ти е трудно да ги разпознаеш и второ - филърите в алхимика са наистина яки по ред причини...
И назависимо на какво дередже сме (средната класа, ако има такова чудо в България), там аниматорите са по-зле. Сигурно не живееш под наем и можеш да си плащаш тока => по-добре си.
Офтопик:
Цитат:
Определено ми се чете още.
ОК, ще напиша още; има интерес :D ма не днес... а трябва и тая статия да я допопълня :?

Автор:  nuclearwinter [ Пет Юни 30, 2006 11:14 pm ]
Заглавие: 

Стана ми жал за милите хора които бачкат за удоволствието на хора като нас.
ПАк онези да се грамнат кав им е проблема че е озвучавала хентаи хентаите рулират.

I LOVE HENTAI

Автор:  Recca [ Съб Юли 01, 2006 7:08 pm ]
Заглавие: 

Много интересно инфо , наистина жалко за тез хора .Аз имам чувството , че работата на средностатистическия клошар е по-добра :roll:

Фиууу щеха да ми окапат очите докат прочета всичко тва ама си заслужаваше ..
Още , още ... :)

Автор:  SayanMk [ Съб Юли 01, 2006 7:30 pm ]
Заглавие: 

И аз се навих да го изчета вече...
Б'ух... ужас :roll:

Цитат:
Кучешки живот...

Автор:  Safiir [ Съб Юли 01, 2006 9:03 pm ]
Заглавие: 

По тоя повод може да изгледате animation runner kuromi. Честно казано мислех че в това аниме малко преувеличават ама изглежда наистина си е така.

Автор:  VAD [ Нед Юли 09, 2006 6:57 pm ]
Заглавие: 

Всъщност положенето е както с манекенките тук. Просто професията е друга, но иначе нищо ново.

Силно промотирана и харсвана професия, игражда поколения с много желаещи да станат такива като пораснат. И тъй както това е пазарна икономика и цените се определят от търсенето и предлагането, когато търсенето е същото, но предлагането расте, цените падат. Нормално.
Най-голямата далавера е да си имаш собствена ниша. Като си рядък специалист лесно поставяш другите на колене при всеки спор за цени. Или плащат или се отказват от проекта 8) .

Японците все пак са си азиатци. Добри, упортити и работливи както пчелички, обаче им липсва доста гъвкавост и всъщност креативност консептуално отношение.
Имайки в предвид броя и треадициите им изглежда странно да оставят такива както Disney и Pixar да им вземат сиренцето, но... факт.

Явно от опити да изстискат както лимон хората си и следене на тактиката, пропускат стратегията. А и развитието.
График (без значение дизайнер, художник и т.н.) просто не бива да работи толкова много, за да му остава време за "сверяване на часовника" и експерименти. Нормално е на ден средно 3 часа мързелуване, драскане, чат, пиене на кафе и т.н, 3 часа шматкане из мрежата и само 3 часа истинска сериозна работа. Това не се казва на работодателите, а те пък си затварят очите. Това е за да може I. дизайнера да е в течение с конкуренцията и световните тенденции, та да не изостава и да не пропусне поредния завой, та конкурентите да го "застрелят" с нещо много advanced II. покрай експериментите се разждат нови похвати и техники които вече дават предимство пред конкуренцията (съответно повече пари за по-малко работа) и III. уморен или нервен човек не може да е особено продуктивен на креативна работа. Ако работиш на гъзарско място (да речем богата рекламна агенция) име командировки в чужбина за обмяна на опит, има ходене по събития... Ако този ден не си в настроение за работа можеш и просот да не работиш (зависи обаче какво имаш напрупано за свършване, ако е нещо важно и спешно не е добра идея). Това е европейския модел, разбира се, при американците обикновено има просот работно време, ценообразуват на парче или часове работа, не се скатава. Както си зациклил или не си в креативно настроение, бълваш шаблонни тъпотии по темплейт.

Краткосрочно начина на японците е доста ефективен, но дългосрочно... Примерно ако бяха минали на компютри, можеха да оставят кадрите между основните да се генерират софтуерно, keyframing. И Flash щеше да им свърши работа. Биха спестили много и тъп труд и да изпозлават тази енергия за да направят филмите по-красиви или да си вдигнат заплащането. Тоя момент обаче явсно са го проспали и се мъчат както работен добитък за малко пари.

Автор:  caprice06 [ Пон Юли 10, 2006 7:48 pm ]
Заглавие: 

Какво да кажа, думи нямам.... :shock: :shock: Преведеното от Morridin е страшно интересно, но май е повече страшно.....
А животът на мангаките дали е много по-различен? Въобще, как стоят при тях нещата?

Автор:  Morri D'in [ Пон Юли 10, 2006 8:04 pm ]
Заглавие: 

По-добре... все пак те са автори на творбите си (а не просто бачкатори) и им се плаща затова. Пак не получават и те много де, получават хонорари за всяка манга, която успеят да я пробутат на някое списание да я публикува... Понякога обаче, за да получават пари, почват да цедят заглавията си вместо да ги свършат. (Много е по-сигурно да доиш вече утвърдили се заглавия, вместо да трепериш дали ще ти одобрят новия проект).
Отделно получават допълнително ако мангата им бъде анимирана. Логично е, кой ще получава повече - главния дизайнер на герои и оригиналния създател на дадена творба или бачкатора, който прави "in-between анимациите".
Примерно, Ода с One Piece си е добре - всяка седмица по една глава в Шонен Джъмп и отделно после томчетата. И аниме има. А и One Piece е най-популярната шонен манга (скоро ще мине и DBZ, Наруто и Блийч да го духат :twisted: )
Трябва да се стегна да напиша и за отакутата, може би днес, утре.

Страница 1 от 2 Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/