AnimeS-bg.com http://forum.animes-bg.com/ |
|
Аниме Индустрията – Заплати и Начин на Живот http://forum.animes-bg.com/viewtopic.php?f=22&t=8144 |
Страница 1 от 2 |
Автор: | Morri D'in [ Сря Юни 28, 2006 3:48 pm ] |
Заглавие: | Аниме Индустрията – Заплати и Начин на Живот |
Аниме Индустрията – Заплати и Начин на Живот Следващата статия съм я сглобил/написал от няколко съществуващи такива от ANN, AnimeSuki и някои други места, които са ми скрития коз за чепрене на информация, тъй че няма да ги кажа ![]() ![]() _____________________________________________________________ Daily Yomiuri са пуснали анкета, която акцентира върху заплатите на японските аниматори. Само 83 аниматора са отговорили на анкетата. Работейки средно по 10.2 часа на ден, 49.5 % от тях са казали, че смятат, че заплатите им са недостатъчни сравнени с работата, която вършат 65% oт аниматорите печелят под 3 милиона йени годишно (под 250,000 йени месечно; около $25,000 максимум годишно. Това ако ви изглежда много, не е – в Токио (може би най-скъпият град в света) с 300,000 йени месечно понякога трудно се свързват двата края. Само за сравнение, най-евтиният наем за една стая е 70,000 йени) Аниматорите, които отговарят за сторибоард-а (правят скици как ще протича анимацията), получават дори по-малко. На тях често им се плаща н кадър, печелейки средно по 187 йени на един кадър. 73.8% от тях печелят по-малко от 1 милион йени годишно (което пък въобще не стига дори да се усмихнеш). Сравнено със САЩ, там на аниматорите средната заплата е 55,000$ годишно, а средната годишна заплата на начинаещ аниматор е около 31,000$. (Един зъболекар в САЩ печели около 70,000$ долара годишно... ![]() _____________________________________________________________ Мнението на един японец (отаку, с псевдоним kj1980) за аниматорите в Япония: „Аниматорите (gengaka) тук са считани за най-ниското стъпало на обществото – хора, които работят близо по 20+ часа на ден и трябва да спят в техните офиси; на тях се плаща по-малко от хора, които продават бургери в McDonald’s, и не виждат нито йена от печалбите от продажбите. Те сигурно биха били по-добре ако бяха безработни и получаваха социални помощи от държавата. Естествено има разлика между аниматорите, което се потят и мъчат докато рисуват за жалки заплати и директора на продукцията, с която жъне печалбите. В аниме индустрията основните honcho (главен писател, директор, дизайнер на героите и т.н.) са тези, които дават идеите за дадена продукция. Те са тези, които правят сделки със спонсори и TV студия. Следователно, те печелят основния процент от печалбите. Затова хора като Акохори Сатору (писател на много успешни анимета и игри) си поръчва бутилки вино за 5000 и повече долара, докато работещите като роби аниматори получават смешни заплати, с които не могат да си платят тока и наема и биват изхвърляни от апартаментите си... Така работи аниме индустрията в Япония – принизяваш се с боклучлива работа, но ако си упорит може да имаш шанс и да станеш директор на анимацията. И докато стане това, може да правиш връзки по пътя си към директор/писател. И ако твоята продукция стане популярна – воала, вече си един от хората, които могат да се смеят на нормалните работници, които някога са гледали на теб с презрение. Естествено шанса за това е нулев.” _____________________________________________________________ ********************************************************************************************************* The Hard Realities of Make-Believe В аниме индустрията, работата е много, а заплатите малки. Но за много японци, това все пак е мечтана професия. Колин Джойс (жалък превод – Morridin; btw, ние си знаем какво е аниме и неговото влияние и съм пропуснал тези части от статията.) +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ Токио? В най-скъпия град на света началната заплата за един аниматор може да е под $500 на месец, но да станеш илюстратор в прочутата японска аниме индустрия си остава мечтата на хиляди млади японци. Натъпкани в малки студия, които се намират основно в два малки квартала на западно Токио, младите илюстратори се навеждат над бюра. Te произвеждат страница след страница рисунки, които евентуално ще бъдат направени на анимации, които ще бъдат излъчвани в Япония и почти със сигурност – в останалите части на света. Въпреки огромната популярност на индустрията и растящата международна известност, дори големите студия плащат на новобранците между $1,200 и $1,800 на месец (около $17,000 долара годишно, значи до 2 милиона йени – пак казвам това за Япония и по-скоро Токио са нищо пари, там с толкова ще ядеш само полуготов рамен и ще живееш в стая метър на метър). Съответно в японските офиси заплатите са двойно по-големи, а „нормалните” работници имат и допълнителни бонуси като безплатни карти за пътуване. Дори наетите продавачи в магазини печелят повече от аниматорите. Масару Муто, 20-годишен студен, е един от тези, които са готови да получават лошо заплащане за да бъдат част от индустрията. Той ще започне да работи в токийско телевизионно студио занимаващо се с анимация този месец. - Разбира се че моите родители биха предпочели да си намеря нормална работа, но исках да рисувам още от детството си и моето увлечение по анимирани филми ставаше все по-голямо и голямо докато бях в училище, - споделя той. - Реших, че каквото и да стане, ще се пробвам в тази професия.” Като много аниме фенове, Муто е почитател на директора Миязаки, който е създал признати филми като „Spirited Away” и „Mononoke Hime” - За да стане толкова велик, Миязаки е трябвало да работи усилено, - казва Муто, - така че трябва да се боря и да се мъча дори повече от него, за да стана известен. Но много от младите ентусиасти скоро биват разочаровани от дългите часове работа и недостатъчните заплати. Йошитаке Огата от Аниме Профсъюза, който представя независими илюстратори, казва: - Независимо колко талантлива са, когато навлизат в индустрията, реалността показва, че те не могат да се издържат само с тази работа. Има аниматори с над 10 години опит, а печелят по-малко от &20,000 годишно. Накрая, те се отказват. Неформалните проучвания на профсъюза показват, че 10% от аниматорите нямат здравно осигуряване и една четвърт от тях не са се включили в държавната пенсионна програма, въпреки че е задължителна. Основният фактор, който допринася за ниските заплати, е евтината работна ръка в източна Азия. Японските компании в днешно време разчитат на илюстратори от Южна Корея, Филипините и Китай за много от рутинната работа. Иронично, наред с популяризирането на японското аниме, то става все по-малко японско... Nippon Engineering College в Токио е един от няколкото високо технологични институти в Япония, които обучават млади аниматори, включително и Муто. Училището привлича талантливи студенти, които прекарват две години в обучение как да създават аниме и компютърни игри. Повечето завършили отиват да работят в индустрията. Но учителите акцентират на това, че таланта не е достатъчен. - Разбира се, учениците трябва да имат силни наблюдателни способности и да са добри художници, но те също трябва да имат страст, – казва учителя Масатака Калаи. – За да се задържиш, трябва не само да харесваш да рисуваш, а да го обичаш дълбоко. Калаи е работил осем години в едно от най-известните японски студия. Преди крайните срокове, той почти не е напускал студиото седмици наред и е спал под бюрото си. Навсякъде е прието аниматорите да работят по 12 часа на ден и повече, включително събота и неделя. 30 минутна анимация изисква средно 3,5000 страници рисунки. Новите илюстратори обикновено рисуват движенията между основните кадри, рисувани от тези с по-дълъг стаж, талант и опит. Въпреки многото работа, Калаи има щастливи спомени от дните му като илюстратор. - Няма съмнение, че работата е тежка, но когато видиш завършения проект и той изглежда добре, това е истинското щастие – казва той. – В личен план, почувствах се щастлив, когато едно малко момиче от моя квартал, каза че и е харесал сериал, върху който съм работил. Много аниматори казват, че искат да дадат на децата същата радост, която те са изпитвали докато са гледали анимации като „Дораемон.” Много в индустрията смятат, че кризата в аниме продукциите лежи не в наемането на талантливи хора, а в задържането им. - Всички известни директори, включително и Миязаки са развили своите умения, работейки по анимета за телевизията. Но сега индустрията не създава аниматори с таланта да творят нови герои или опитни ръце да рисуват важни основни кадри, - казва Огата. – Условията са толкова лоши, че новото поколение сигурно няма да се справи. ************************************************************************************************ Тук предлагам малко по-подробна информация и за озвучителите на аниметата. Голяма част от текста аз съм го бая интерпретирал, тъй че да пояснявам кое е моя мисъл и кое не ще стане твъде претрупано... +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ Положението при сеютата (seiyuu) е подобно. (сею – озвучител в аниме индустрията) Те получават по 2,000 – 3,000 йени на епизод. Това означава, че дори да имат една реплика или хиляда реплики, те пак получават същата сума. Почти всяко сею е свързано с агенция и получава споменатата горе сума. Когато обаче сеютата станат достатъчно известно д започне собствена агенция, те сами са си шефове и се пазарят за цената си. Добър пример за това колко малко плащат на сеютата е личният сайт на ЮриК – тя е нямала достатъчно пари да плати сметката си за ток и е било спрято електричеството и прочее... С други думи, за да могат да живеят като сеюта, озвучителите трябва да посещават колкото се може повече прослушвания, за да могат да бъдат избрани да участват в почти всеки епизод на поне две, три заглавия на сезон. При певците ситуацията е различна – те получават доходи от продажба на дискове. Разликата между сею, което пее в началната песен на някое аниме и професионален певец, е в това, че сеютата рядко виждат дори йена от печалбите на саундтрака/сингъла, etc., докато певците жънат големи печалби. Едно сею взима почти нищо, когато изпълнява дадена песен. Договора е между агенцията, която е наела сеюто и звукозаписната компания и сеюто не участва директно в него. Освен това основния процент отива при хората, които пишат текстовете и правят музиката – не певеца. Ако се вгледате внимателно в кредитите, пише следното: Текст от: Музика от: Изпята от: Текстовете на песните получават процент, защото те биват ползвани в машини за караоке и други. Същото важи за оригиналната музика. Певецът? Той/тя пее написаната песен по дадената музика. Според хората в бранша в Япония на теория всеки може да бъде изпълнител ако има хубав глас. Процеса е следният: Агенцията се обажда на сеюто да пее. Текста и музиката вече са направени от звукозаписната компания. Тя/той правят изпълнението. Плащат и/му малко пари за тази работа. Песента става мигновено хит за отакутата. Пример: песента Hare Hare Yuukai става пета в Орикон. Какво печели сеютата, които озвучават Микуру, Харухи и Юки от това? Нищо. И какво ако озвучителя почне да протестира? Тук мисля, че е ясно и без да пояснявам: „Прав ти път. Напускай! знаеш ли колко други се натискат за мястото ти...?” Тогава как изкарват пари тези хора? „На светло” сеютата озвучават колкото се може повече роли и горе долу се оправят. „На тъмно” те използват псевдоними и предлагат своите гласове за еро-игри и еро-анимета (хентай). За жалост повечето озвучители се занимават основно с такива роли. По принцип, плащането за такива заглавия също е ниско, но пак е по-добро от повечето предложения. Не само скапани озвучители се занимават с еро-индустрията. Всъщност много от известните сеюта са принудени да озвучават неща като “Nightshift Nurses”... Защо трябва да използват псевдоними като участват в еро-игри и прочее? Защото озвучителите трябва да се харесат на спонсорите, директорите и прочее. Примерно, полулярно сею участва в известно детско шоу, което е давано по националната телевизия. Няколко дена след премиерата, се разбира, че даденото сею е участвало в еротична игра без да си прикрива името. Тя автоматично загубва работата си. Защо? – Заради родителите, които пищят: „мислете за децата, как може да позволите на такъв човек да озвучава шоу за деца!” Много известен пример: Миямура Юко (Асука от Евангелион) спечели огромна популярност след като анимето става хит. Обаче, когато таблоидите показват, че тя е участвала в порно продукция преди години (когато е нямала пари и е трябвало да живее все някак си), пресата я смазма „как не те е срам да озвучаваш детско шоу* след като си участвала в порно?” Заради огромния скандал, Миямура не може да си намери работа с месеци... *друг е въпроса, че Евангелион не е за деца, но на масите това не им пука, а е важна сензацията. Кои сеюта печелят наистина пари? Истинските ветерани. Не, не дори и хора като Хаяшибара Мегуми (Аянами Рей (Евангелион), Фей Валентайн (Каубой Бибоп) и други). Става дума за хора, които са озвучавали Дораемон, хора, които са озвучавали детските предавания през 70те и 80те. В общи линии – легенди, които дори популярните сеюта в момента, считат за недосегаеми. Но дори на такива легенди не им плащат чак толкова много - между 10 и 50,000 йени на епизод. Сериозно, аниме индустрията не е само шаренко и весело прекарване. Тя е като всяка друга индустрия, която забавлява. Зад фасадата от сладки усмивки и moe~гласове има толкова много задкулисни игри, унижение и простотии, че не ми се иска, чак толкова да разбивам розовите представи на множеството. Това също е индустрия изпълнена с пари, секс, власт и тъмни сделки. |
Автор: | NIerti [ Сря Юни 28, 2006 5:55 pm ] |
Заглавие: | Аниме Индустрията – Заплати и Начин на Животе |
егати кучешкия живот дето го имат тия аниматори направо не им блазям ![]() |
Автор: | Morri D'in [ Сря Юни 28, 2006 6:47 pm ] |
Заглавие: | |
Аха, така си е ^ После като някой почне да мрънка кога ще излезе новия епизод и прочее глупости се замислете малко и го скастрете ![]() Сложих и инфо за сеютата. Лошо ми стана да превеждам, събирам информация... стига толкова за днес... мога да слагам и още мноого, но ми се гади... Btw/офтопик абе интересувате ли се от подобна информация? Намерих страшно подробно инфо за още една статия за онтошението на японците към отакутата и аниметата и въобще не е това, което очаквате ![]() Но е мнооого работа и ще го сложа/преведа/компилирам само ако има интерес... |
Автор: | Mephisto [ Сря Юни 28, 2006 6:55 pm ] |
Заглавие: | |
Браво,статиите са интересни.Потруди се и покажи другите,ако искаш.На мен лично ще ми е интересно да ги видя. ![]() |
Автор: | Vegeta [ Сря Юни 28, 2006 7:34 pm ] |
Заглавие: | |
Така им се пада майка им де*а грозна филърджийска!!! ![]() А и изобщо не ме грее на кво дерегже са,се едно в Блгария живееме по-добре,ама сме тръгнали да гледаме другите! |
Автор: | mizu-chan [ Сря Юни 28, 2006 7:36 pm ] |
Заглавие: | |
Morridin написа: Btw/офтопик абе интересувате ли се от подобна информация? Намерих страшно подробно инфо за още една статия за онтошението на японците към отакутата и аниметата и въобще не е това, което очаквате
![]() Но е мнооого работа и ще го сложа/преведа/компилирам само ако има интерес... Ми аз си нямам работа а това е интересно, нямам нищо против да ги преведа ако те мързи. Всъщност доста добре описва японската реалност. Определено ми се чете още. |
Автор: | Mantzikert [ Сря Юни 28, 2006 8:06 pm ] |
Заглавие: | |
Vegeta написа: Така им се пада майка им де*а грозна филърджийска!!!
![]() А и изобщо не ме грее на кво дерегже са,се едно в Блгария живееме по-добре,ама сме тръгнали да гледаме другите! За Такива коментари аниме да не висиш пред живота си. Иначе е тъжно че зад цялата бляскава фасада на тази индустрия цари такава мизерия!!! |
Автор: | Morri D'in [ Сря Юни 28, 2006 8:24 pm ] |
Заглавие: | |
Vegeta, това Наруто, Блийч и студио Пиерот (тия мухти са отговорни за двете продукции) въобще не са показателни за цялата индустрия! За две шоута и филърите им да плюваш на кажи речи доброволния къртовски труд на хора, които ги движи напред само страстта им да направят нещо хубаво за другите, е меко казано гадно. Иначе кажи ми за филър епизоди във FMA, а? Първо, ще ти е трудно да ги разпознаеш и второ - филърите в алхимика са наистина яки по ред причини... И назависимо на какво дередже сме (средната класа, ако има такова чудо в България), там аниматорите са по-зле. Сигурно не живееш под наем и можеш да си плащаш тока => по-добре си. Офтопик: Цитат: Определено ми се чете още. ОК, ще напиша още; има интерес ![]() ![]() |
Автор: | nuclearwinter [ Пет Юни 30, 2006 11:14 pm ] |
Заглавие: | |
Стана ми жал за милите хора които бачкат за удоволствието на хора като нас. ПАк онези да се грамнат кав им е проблема че е озвучавала хентаи хентаите рулират. I LOVE HENTAI |
Автор: | Recca [ Съб Юли 01, 2006 7:08 pm ] |
Заглавие: | |
Много интересно инфо , наистина жалко за тез хора .Аз имам чувството , че работата на средностатистическия клошар е по-добра ![]() Фиууу щеха да ми окапат очите докат прочета всичко тва ама си заслужаваше .. Още , още ... ![]() |
Автор: | SayanMk [ Съб Юли 01, 2006 7:30 pm ] |
Заглавие: | |
И аз се навих да го изчета вече... Б'ух... ужас ![]() Цитат: Кучешки живот...
|
Автор: | Safiir [ Съб Юли 01, 2006 9:03 pm ] |
Заглавие: | |
По тоя повод може да изгледате animation runner kuromi. Честно казано мислех че в това аниме малко преувеличават ама изглежда наистина си е така. |
Автор: | VAD [ Нед Юли 09, 2006 6:57 pm ] |
Заглавие: | |
Всъщност положенето е както с манекенките тук. Просто професията е друга, но иначе нищо ново. Силно промотирана и харсвана професия, игражда поколения с много желаещи да станат такива като пораснат. И тъй както това е пазарна икономика и цените се определят от търсенето и предлагането, когато търсенето е същото, но предлагането расте, цените падат. Нормално. Най-голямата далавера е да си имаш собствена ниша. Като си рядък специалист лесно поставяш другите на колене при всеки спор за цени. Или плащат или се отказват от проекта ![]() Японците все пак са си азиатци. Добри, упортити и работливи както пчелички, обаче им липсва доста гъвкавост и всъщност креативност консептуално отношение. Имайки в предвид броя и треадициите им изглежда странно да оставят такива както Disney и Pixar да им вземат сиренцето, но... факт. Явно от опити да изстискат както лимон хората си и следене на тактиката, пропускат стратегията. А и развитието. График (без значение дизайнер, художник и т.н.) просто не бива да работи толкова много, за да му остава време за "сверяване на часовника" и експерименти. Нормално е на ден средно 3 часа мързелуване, драскане, чат, пиене на кафе и т.н, 3 часа шматкане из мрежата и само 3 часа истинска сериозна работа. Това не се казва на работодателите, а те пък си затварят очите. Това е за да може I. дизайнера да е в течение с конкуренцията и световните тенденции, та да не изостава и да не пропусне поредния завой, та конкурентите да го "застрелят" с нещо много advanced II. покрай експериментите се разждат нови похвати и техники които вече дават предимство пред конкуренцията (съответно повече пари за по-малко работа) и III. уморен или нервен човек не може да е особено продуктивен на креативна работа. Ако работиш на гъзарско място (да речем богата рекламна агенция) име командировки в чужбина за обмяна на опит, има ходене по събития... Ако този ден не си в настроение за работа можеш и просот да не работиш (зависи обаче какво имаш напрупано за свършване, ако е нещо важно и спешно не е добра идея). Това е европейския модел, разбира се, при американците обикновено има просот работно време, ценообразуват на парче или часове работа, не се скатава. Както си зациклил или не си в креативно настроение, бълваш шаблонни тъпотии по темплейт. Краткосрочно начина на японците е доста ефективен, но дългосрочно... Примерно ако бяха минали на компютри, можеха да оставят кадрите между основните да се генерират софтуерно, keyframing. И Flash щеше да им свърши работа. Биха спестили много и тъп труд и да изпозлават тази енергия за да направят филмите по-красиви или да си вдигнат заплащането. Тоя момент обаче явсно са го проспали и се мъчат както работен добитък за малко пари. |
Автор: | caprice06 [ Пон Юли 10, 2006 7:48 pm ] |
Заглавие: | |
Какво да кажа, думи нямам.... ![]() ![]() А животът на мангаките дали е много по-различен? Въобще, как стоят при тях нещата? |
Автор: | Morri D'in [ Пон Юли 10, 2006 8:04 pm ] |
Заглавие: | |
По-добре... все пак те са автори на творбите си (а не просто бачкатори) и им се плаща затова. Пак не получават и те много де, получават хонорари за всяка манга, която успеят да я пробутат на някое списание да я публикува... Понякога обаче, за да получават пари, почват да цедят заглавията си вместо да ги свършат. (Много е по-сигурно да доиш вече утвърдили се заглавия, вместо да трепериш дали ще ти одобрят новия проект). Отделно получават допълнително ако мангата им бъде анимирана. Логично е, кой ще получава повече - главния дизайнер на герои и оригиналния създател на дадена творба или бачкатора, който прави "in-between анимациите". Примерно, Ода с One Piece си е добре - всяка седмица по една глава в Шонен Джъмп и отделно после томчетата. И аниме има. А и One Piece е най-популярната шонен манга (скоро ще мине и DBZ, Наруто и Блийч да го духат ![]() Трябва да се стегна да напиша и за отакутата, може би днес, утре. |
Страница 1 от 2 | Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |